Als kleine ondernemer heb je veel aan je hoofd. Klanten zoeken, diensten leveren en zorgen dat alles vlot loopt. Maar heb je al eens stilgestaan bij hoe je met je klanten communiceert? Jouw tone of voice is namelijk cruciaal. Het is de manier waarop je spreekt en schrijft. De tone of voice bepaalt hoe mensen jouw zaak zien. Maar hoe bepaal je die stem? In dit artikel help ik je op weg met een duidelijk stappenplan.

Wat is een tone of voice?
Tone of voice gaat over de stijl en toon waarin je communiceert. Het is de persoonlijkheid van je merk in woorden. Schrijf je formeel of informeel? Ben je speels of serieus? Gebruik je humor of ben je altijd to the point? Al deze zaken beïnvloeden hoe je klanten jouw merk zien en ervaren.
Waarom is een tone of voice belangrijk?
Je tone of voice zorgt voor consistentie en herkenbaarheid. Het helpt je om een band op te bouwen met je klanten en hun vertrouwen te winnen. Bovendien onderscheidt het je van de concurrentie. Een duidelijke, eigen stem trekt de juiste klanten aan en maakt je communicatie veel sterker.
Stappenplan: Hoe bepaal je de geschikte tone of voice voor jouw merk?
1. Ken je publiek
Denk na over wie je klanten zijn. Zijn het jonge ondernemers, drukbezette moeders of misschien wel studenten? Wat verwachten ze van jouw communicatie? Maak een overzicht van hun kenmerken, doelen, pijnpunten en voorkeuren. Zo kan jij je schrijfstijl aanpassen aan je doelgroep.
2. Definieer je merkwaarden
Wat vind jij écht belangrijk in je onderneming? Sta je voor kwaliteit, snelheid of innovatie? Kies drie tot zes merkwaarden die ook echt weerspiegelt worden in je acties. Zorg ervoor dat het niet bij woorden blijft, zet ze ook om in daden. Vertaal jouw merkwaarden vervolgens in je tone of voice. Ben jij een logopediste gespecialiseerd in leerstoornissen bij kinderen? Dan is een informele, toegankelijke en warme tone of voice beter dan een formele, afstandelijke, professionele.
3. Gluren bij de buren: analyseer je concurrentie
Bekijk hoe je concurrenten communiceren. Wat werkt goed en wat niet? Hierdoor krijg je inzicht in wat jouw doelgroep aantrekt én in hoe je je kan onderscheiden.
4. Experimenteer en test
Probeer verschillende stijlen en tonen uit. Schrijf bijvoorbeeld enkele social media posts in diverse stijlen en kijk hoe je publiek reageert. Wat zorgt voor de meeste interactie? Wat bereikt meer mensen uit je doelpubliek?
5. Stel richtlijnen op
Stel duidelijke richtlijnen op eens je weet wat werkt voor jouw merk. Vooral als je een team hebt, vormt dit een duidelijke leidraad voor al je communicatie. Beschrijf hoe je tone of voice klinkt. Informeel, direct, eenvoudig, serieus, speels…? Lijst hierbij specifieke woorden en uitdrukkingen op die kenmerkend zijn voor jouw communicatie. Sta ook stil bij grammaticale en stijlgerelateerde voorkeuren. Ga je voor ‘je’ of ‘u’? En wat met interpunctie? Geef voorbeelden van do’s en don’ts. En implementeer enkele voorbeeldteksten.
6. Blijf flexibel
Je tone of voice kan evolueren. Blijf luisteren naar je klanten en pas je stijl aan waar nodig. Flexibiliteit zorgt ervoor dat je altijd relevant blijft.
De juiste tone of voice bepalen, kost tijd en moeite, maar het is de investering 100% waard. Het helpt je om je merk persoonlijkheid te geven en een sterke band op te bouwen met je klanten. Volg het stappenplan en ontdek de tone of voice die het beste bij jouw merk past. Zo maak je je communicatie persoonlijk, herkenbaar en doeltreffend.
Heb je hulp nodig bij het bepalen van je tone of voice? Neem contact op en dan help ik graag.