In een wereld waar AI-technologieën als een wervelwind doorheen razen, sta ik als copywriter vaak oog in oog met een eindeloze stroom aan teksten die door kunstmatige intelligentie zijn samengesteld. Maar achter de schijnbaar moeiteloze creatie schuilen valkuilen die voor mij als een lichtbaken van herkenning dienen. Van overdreven gebruik van emoji's tot het gemis van mijn unieke schrijfstijl, de invloed van AI is niet te missen. In dit artikel duik ik vol enthousiasme in de uitdagingen en voordelen van het gebruik van AI in tekstgeneratie. Ik deel praktische tips om deze technologie op een slimme manier te benutten en zo mijn creatieve vlam te laten ontbranden.

Overenthousiaste, herkenbare teksten: de valkuilen van AI
Als copywriter (en niet-copywriter) herken je AI-teksten vaak al van mijlenver. De vele emoji’s, superlatieven en uitroeptekens doen meteen een alarmbelletje rinkelen. ChatGPT gebruikt vaak dezelfde woorden en schrijfstijl, kijk maar eens rond op social media. Na een tijdje haal je de AI-posts er zo uit. Laat jij je teksten genereren door AI? Dan zal de originaliteit ver te zoeken zijn. Kijk maar naar de intro van deze tekst die ChatGPT voor me schreef. Ik krijg er (lichte) braakneigingen van.
Hoe komt het dat die teksten zo herkenbaar zijn? ChatGPT houdt geen rekening met jouw tone of voice en persoonlijke schrijfstijl. Natuurlijk hangt veel ook af van je vraagstelling. Hoe concreter en beter geformuleerd jouw vraag aan ChatGPT is, hoe minder generiek de uitkomst zal zijn. Toch is en blijft het een machine, zonder emoties en empathie. Het voelt niet aan waar jouw specifieke doelgroep mee zit of wat jouw klanten aanspreekt. Deze inzichten zijn onmisbaar om een tekst te schrijven die converteert en verbindt.
De voordelen van AI
Zweren we AI dan gezamenlijk af? Nee, dat is absoluut niet nodig. De technologie bestaat dus kunnen we er maar beter slim gebruik van maken. Bekijk ChatGPT, en breder AI, liever als een bron van inspiratie dan een persoonlijke schrijfassistent. Door gerichte vragen te stellen, krijg jij nieuwe inzichten over je doelgroep, de markt of het onderwerp waar je over schrijft. Dit vergemakkelijkt en versnelt je onderzoeksproces.
Let wel op: vergeet belangrijke informatie niet te dubbelchecken. ChatGPT gebruikt namelijk alle bronnen waar het toegang tot heeft, zonder de juistheid hiervan te checken. Ga dus niet zomaar uit van cijfers, data en feiten.
Hoe zet je AI efficiënt in? 3 praktische tips
1. Laat je inspireren door AI in plaats van ChatGPT als je persoonlijke schrijfassistent te beschouwen. Geen inspiratie voor content? Raadpleeg een AI-tool voor inspiratie. Pas de contentideeën aan aan jouw doelgroep, tone of voice en aanbod.
2. Stel gerichte vragen. Je kan beter tien goed afgebakende vragen stellen, dan één heel algemene. Hoe meer informatie ChatGPT heeft, hoe concreter het antwoord zal zijn. Vertrouwelijke informatie hou je uiteraard voor jezelf. Implementeer deze elementen in je vraagstelling voor een zo concreet mogelijk antwoord:
-
-
-
- Zender: wie ben jij/je bedrijf?
- Doelgroep: wie wil je bereiken?
- Doel: wat wil je bereiken?
- Context: achtergrondinformatie over de situatie.
- Tone of voice: wat is je tone of voice?
- Opmaak: krijg je je informatie graag in een tabel, een doorlopende tekst of als opsomming?
-
-
3. Check je informatie. Vergelijk cijfers, data en feiten steeds met deze van een officiële bron. Zo publiceer je geen onwaarheden.
Een copywriter of toch maar ChatGPT?
Dat kies jij uiteraard zelf. Voor bepaalde teksten zal ChatGPT je misschien al goed op weg helpen. Andere teksten hebben dan weer baat bij een copywriter. De voordelen van een copywriter op een rijtje:
- Inlevingsvermogen. In tegenstelling tot een AI-tool is een copywriter een persoon die emoties begrijpt en kan verwerken in jouw teksten. Zo krijg jij copy die jouw klanten aanspreekt en bindt aan je merk.
- Een copywriter stelt vragen. Waar jij vragen stelt aan ChatGPT en gewoon een antwoord terugkrijgt, kan een copywriter doorvragen om écht tot de kern van de boodschap te komen.
- Juistheid. ChatGPT haalt zijn informatie overal, juist of onjuist. Een copywriter zal de informatie die hij/zij gebruikt dubbelchecken vooraleer jouw tekst de wereld wordt ingestuurd.
- Authenticiteit en originaliteit. Elke copywriter heeft een unieke schrijfstijl, net zoals elke onderneming uniek is. Kies jij een copywriter die bij jouw visie, communicatiestijl en bedrijf past? Dan krijg jij authentieke en originele copywriting. Zo onderscheid je je van concurrentie.
Op zoek naar een no-nonsense copywriter voor authentieke copy? Neem hier contact op.