10 tips voor een goed persbericht

Gepubliceerd op 3 mei 2024 om 12:51

Elke dag ontvangen journalisten enkele tot tientallen persberichten. Het overgrote deel daarvan belandt meteen in de vuilbak. De reden? Te commercieel, geen nieuwswaarde of niet duidelijk geschreven. Met een goed geschreven persbericht doe je een journalist veel plezier. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je op letten? Deze 10 tips helpen je alvast op weg. 

1. Breng nieuws, geen verkooppraatje

Een journalist heeft geen gehoor aan jouw verkooppraatje, zelfs niet als het goed geschreven is. Zo’n persbericht verdwijnt direct in de prullenmand. Creëer echt nieuwswaarde. Is het nieuw, groots of impactvol? Relevant voor het grote publiek, ongebruikelijk, nabij, gaat het over mensen…? 

2. Beperk je tot 1 onderwerp 

Probeer niet vijf verschillende dingen te vertellen in je artikel. Focus op één onderwerp en hou je hieraan. Nog iets te vertellen? Schrijf een tweede persbericht en stuur dit later uit, zo bouw je ook vertrouwen op bij de journalist in kwestie. 

3. Kies een duidelijke titel

Je titel vertelt in een oogopslag waar de rest van het persbericht over gaat. Idealiter beantwoord je deze drie vragen: wie, wat, waar? Hou het kort, schrijf actief en blijf ver weg van reclametermen. Daarnaast bevat een goede titel ook een element dat prikkelt om verder te lezen. Relevante cijfers? Steek ze in je titel.

4. Beantwoord de 5 W’s in de intro 

Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Deze vijf vragen vormen jouw leidraad bij het schrijven van de intro. Voeg gerust ‘hoe’ toe als dit meerwaarde brengt. Geef een antwoord op elke vraag en verwerk ze in een vlot leesbare intro van zo’n 60 à 70 woorden. 

5. Maak alinea's oprolbaar 

In je alinea’s zet je je verhaal uiteen. Begin met de belangrijkste informatie. De minst belangrijke info zet je onderaan je tekst. Vergeet niet elke alinea te voorzien van een duidelijke tussentitel. Mensen, en dus ook journalisten, scannen een tekst eerst en kiezen vervolgens of ze verder willen lezen. Een heldere tussentitel vertelt de lezer dus al kort wat hij/zij moet weten. 

6. Hou het beknopt

Mensen zijn lui en lezen niet graag. Schrap zinnen die geen meerwaarde brengen en hou je persbericht kort en krachtig. Eén A4 volstaat normaal om je verhaal bevattelijk te vertellen. 

7. Extra’s? Yes, please!

Heb je relevant beeldmateriaal? Voeg dit dan toe aan je persbericht. Een klein tekstje over je bedrijf is ook altijd welkom, bespaart de journalist opzoekwerk en voorkomt dat er foute informatie wordt gebruikt. Dit stukje tekst noemen we een boilerplate. Vergeet ook je contactgegevens niet toe te voegen. 

8. Spelling, taal en grammatica

Dubbelcheck! Laat je tekst even liggen en bekijk hem later opnieuw. Zo ontdek je misschien nog een typ- of spelfout. 

9. Verzenden maar

Stel een duidelijke, beknopte mail op. Gebruik een correcte aanspreking, let op je taal en op de lay-out van je mail. Verwijs duidelijk naar je persbericht in bijlage. 

10. Wees bereikbaar voor vragen

Mail verstuurd, klaar! Ik dacht het niet. Blijf bereikbaar voor eventuele vragen van de journalist. 

Zo, deze 10 tips helpen je al een heel eind op weg. Jezelf toch liever ontzorgen? Ik schrijf jouw persbericht met plezier én precisie. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.